در موتورهای گازسوز و دیزل در قسمت های مختلف موتور از روغن برای خنک کاری و روانکاری استفاده میشود که برای کاهش دمای روغن از تجهیزاتی به نام کولر روغن استفاده میشود و نحوه کارکرد آن به این صورت است که روغن داغ از یک سمت وارد کولر روغن میشود و از سمت دیگر خارج میشود و همچنین آب از یک سمت وارد و از سمت دیگر خارخ میشود. از آنجایی که آب و روغن نباید مستقیما با یکدیگر تماس داشته باشند و باید از یکدیگر ایزوله باشند، مسیرهای حرکت آب و روغن توسط لوله های مسی و یا صفحه هایی از یکدیگر جدا میشوند که این امر مانع از ارتباط مستقیم این دو به یکدیگر میشود.
در اثر عبور آب آب از داخل لوله های مسی و در طرف دیگر عبور روغن از جدارۀ خارجی لوله های مسی، تبادل حرارتی انجام میشود و دمای روغن به آب انتقال پیدذا میکند و آب گرم شده به سمت رادیاتورها انتقال پیدا میکند تا مجددا خنک شود و این سیکل تکرار میشود.