دریچه کنترل کننده سوخت و هوا
دریچه کنترل کننده سوخت و هوا تجهیزی میباشد که وظیفه سوخت رسانی به نسبت توان موتور و پارامترهای دیگر که شرایط نسبی موتور میباشد را برعهده دارد؛ این دریچه توسط پورت RS232 که بر روی آن تعبیه شده است قابل ارتباط با کامپیوتر میباشد و دارای سه مد کاری میباشد.
برد گاورنر دیجیتال پلاس
کنترلر گاورنر proact digital plus محصول شرکت woodward میباشد که از از طریق یک سیستم حلقه بسته وظیفه کنترل دریچه را برعهده دارد، سیستم الگوریتم کاری در دریچه تراتل بصورت pid کنترل، میباشد که حلقه pid کنتزل در سه محدوده فیدبک، دستور و مشخصات انجام میشود.
سرویس برد و دریچه تراتل
به کمک دریچه تراتل میتوان موتور را برروی دور نامی خود کنترل کرد و مخلوط سوخت و هوا را به نسبتی که موتور نیاز دارد به داخل دریچه منیفولد هدایت کرد و همچنین برای کنترل دور موتور نیز مورد استفاده قرار میگیرد که ECM به کمک آن میتواند سرعت را به بالا یا پایین هدایت کند و تحت کنترل خود در بیاورد.
سرویس برد و دریچه بای پس
در سیستم کنترل ها برای کنترل عبور سیالات مکانیزم های متفاوتی طراحی و تعبیه شده است؛ شرکت Woodward نیز برای این کار دریچه هایی با سیستم کنترل دیجیتال طراحی کرده است ، این دریچه که به دریچه بای پس نامگداری شده است برروی قسمت برگشت از تراتل به سمت توربو شارژر استفاده میشود
ایگنیشن باکس
ژنراتورهای گازسوز برای ایجاد احتراق نیاز به جرقه دارد که این جرقه توسط شمع به محفظه احتراق انتقال پیدا می کند؛ انرژی احتراق ایجاد شده به پیستون ها انتقال پیدا میکند و درنهایت موتور به حرکت در می آید. در موتور های زمینی فرمان جرقه از طریق ایگنیشن باکس به کویل ها و سپس به شمع انتقال پیدا میکند.
دریچه تراتل هاینزمن
در موتورهای گازسوز برای کنترل دور موتور تجهیزی به نام دریچه تراتل داخل موتور تعبیه شده است که مخلوط سوخت و هوا در ورودی آن قرار میگرد که به نسبت دور موتور فرمان از برد صادر میشود و در اینصورت دریچه سوخت باز میشود و مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور هدایت میشود.
سیستم کنترل ژنراتور
سیستم کنترل ژنراتور (ECM) یکی از مهمترین و دقیق ترین قسمت هر ژنراتور میباشد که کلیه پارامتر های موتور از سنسورها و تامین تغذیه ماژول و کلیه کار پردازش موتور را به عهده دارد و باید به این نکته توجه کرد که در عملکرد سیستم کنترل دقت لازم به وجود آید که سیستم دچار بروز مشکل نشود.
تنظیم کننده ولتاژ کاترپیلار
در موتور ژنراتورهای کاترپیلار برای تثبیت کردن سطح ولتاژ و همچنین برای تنظیم مقدار توان اکتیو و راکتیو از بردهای ولتاژ رگولااتور استفاده می کنند. cdvr با نمونه ورودی های ولتاژ و جریان که از سر ژنراتور میگیرد و همچنین نمونه هایی که از شبکه دریافت میکند میتواند سطح ولتاژ تحریک روتور را تغییر دهد.
برد کنترلی i-step
برد کنترلی i-step شرکت comap برای کنترل (mixer) میکسر گاز موتورهای گازسوز مورد استفاده قرار میگیرد و کاربر با تنظیم آن میتواند کار کنترل میکسر را به صورت اتوماتیک به نسبت توان نامی موتور کنتزل کند در اینصورت دریچه گاز بصورت خطی افزایش پیدا میکند و دور موتور نیز به نسبت آن افزایش پیدا میکند
کنترلر Econ
شرکت comap برای کنترل دریچه سوخت یا ترکیب سوخت و هوا کنترلری را برای کنترل دریچه های گاورنر طراحی کرده است که توسط آن دریچه تراتل را نسبت به دور موتور و تنظیمات آن کنترل میکند. کنترلر Econ دارای ورودی ها و خروجی های متنوعی میباشد، از جمله این خروجی ها میتوان به پورت canbus اشاره کرد.
ایگنیشن باکس mic4
شرکت موتورتک محصول mic4 را طراحی کرده است که کاربر توسط آن میتواند ماکزیمم برروی یک موتور ۱۶ سیلندر آن را نصب کند؛ برروی ایگنیشن موتورتک قسمت ورودی آنالوگ تعببیه شده است که توسط سیستم کنترل detcon درایو میشود و برای کنترل کوبش موتور از آن استفاده میشود .
کنترلر detcon 20
شرکت موتورتک برای اندازه گیری مقدار ناک موتورها سیستم detcon 20 را طراحی کرده است که این محصول از پدیده کویش محفظه احتراق جلوگیری میکند، ارتعاشی که در داخل محفظه احتراق به وجود می آید دارای فرکانسی بالا تر از کارکرد عادی موتور میباشد که این مقدار را با حالت عادی کارکرد موتور مقایسه میکند.
دیاگ ژنراتور
عمل عیب یابی ژنراتور در ژنراتورهای جدید از آنجایی که از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل میشود پیچیده و سخت تر میباشد؛ برای راحتی عمل عیب یابی، هر شرکت یک آداپتور تعبیه کرده است که به کمک آن کاربر یا اپراتور میتواند کار عیب یابی و کلیه تنظیمات موتور را انجام دهد.
سرسیلندر موتور ژنراتور
سرسیلندر از اصلی ترین قسمت های تشکیل دهنده موتور ژنراتور میباشد و هر سرسیلندر شامل چهار ولو میشود که دو ولو مربوط به خروج دود و دو ولو دیگر مربوط به ورود مخلوط سوخت و هوا میباشد. قرارگیری سرسیلندر برروی بلوک موتور شامل : واشر سرسیلندر ، gasket ،spacer و سیل های آب و روغن میباشد.
فیلرگیری موتور ژنراتور
فیلرگیری موتور ژنراتور درواقع به ایجاد فاصله هوایی مابین rocker arm و bridge گفته میشود. بهتر است بدانیم فیلرگیری موتور ژنراتور در زمانی که شرکت سازنده موتور برای ما تعیین کرده است باعث عملکرد خوب موتور به هنگام قرارگیری در زیر load و همچنین بالا رفتن عمر قطعات موجود در سیلندر میشود.