فیلرگیری موتور ژنراتور

28 ژانویه 2020

 فیلر گیری

فیلرگیری موتور ژنراتور درواقع به ایجاد فاصله هوایی مابین rocker arm  و bridge گفته میشود. بهتر است بدانیم فیلرگیری موتور ژنراتور در زمانی که شرکت سازنده موتور برای ما تعیین کرده است باعث عملکرد خوب موتور به هنگام قرارگیری در زیر  load  و همچنین بالا رفتن عمر قطعات موجود در سیلندر اعم از سوپاپ های دود و هوا ، rocker arm ، valve bridge ، rotocap  ، spring  سوپاپ ، قسمت نشیمنگاه سوپاپ در سر سیلندر که در اصطلاح به seat معروف است میشود.


تاثیرات زمانبندی نامناسب در فیلرگیری

  • بالارفتن دمای کاری سیلندر

  • کاهش عمر شمع موجود در سیلندر

  • شکستگی سوپاپ که به افت دمای سیلندر منجر میشود

  • بهم خوردن درصد مخلوط گاز و هوا که باعث احتراق ناقص در سیلندر و همچنین ایجاد deposite در بدنه liner  میشود

  • بالا رفتن detonation سیلندر که باعث ایجاد لرزش در سیلندر و انتقال این لرزش به پیستون ، شاتون ، میلنگ و یاتاقان میشود

فیلرگیری موتور ژنراتور
فیلرگیری موتور ژنراتور
فیلرگیری موتور ژنراتور
فیلرگیری موتور ژنراتور

 نحوه فیلرگیری ژنراتور گازسوز

در این بخش به نحوه فیلرگیری ژنراتور گازسوز ۳۵۲۰  کاترپیلار براساس اطلاعاتی که شرکت کاترپیلار در بخش فیلرگیری در اختیار ما قرار داده است میپردازیم. همانطور که در جدول زیر مشاهده میکنید اطلاعاتی  از قبیل ترتیب احتراق و فیلرگیری هر سیلندری  که میتوانیم فیلر آنرا بگیریم به ما داده شده است .

فیلرگیری ژنراتور

فیلرگیری موتور ژنراتور

ابتدا بایستی با آچار مخصوص فلایول را چرخانده تا زمانی که سیلندر شماره یک در بالاترین وضعیت یا همان (Top Center Position No.1) قرار بگیرد، که همان حالتی است که سیلندر شماره یک یا در وضعیت  compression stroke  یا در وضعیت  exhaust stroke قرار دارد. با توجه به جدول وضعیت compression stroke  همان مرحله اول فیلر گیری میباشد. دراین مرحله Rocker Arm ها بایستی به راحتی با دست جابجا شوند . حال میتوانیم با توجه به جدول آن دسته از سوپاپ های ورودی هوا و سوپاپ های خروجی دود که در وضعیت compression stroke  قرار دارند را فیلرگیری کنیم .

پس از اتمام کار مرحله اول فلایویل را ۳۶۰ درجه چرخانیده تا سیلندر شماره یک در وضعیت exhaust stroke قرار بگیرد که exhaust stroke همان مرحله دوم فیلرگیری موتور ژنراتور است. در این مرحله Rocker Arm ها نباید با دست جابجا شوند، حال میتوانیم با توجه به جدول آن دسته از سوپاپ های ورودی هوا و سوپاپ های خروجی دود که وضعیت exhaust stroke قرار دارند را فیلرگیری کنیم. پس از اتمام مرحله دوم، عمل فیلر گیری به اتمام رسیده است.

 توانایی های شرکت آیریکو در رابطه با فیلرگیری

شرکت آیریکو با به کارگیری از کارشناسان زبده و دانش فنی خود در زمینه موتور و ژنراتورهای نیروگاهی گازسوز قادر به انجام کلیه فرایندهای فیلرگیری موتور ژنراتور اعم از فیلرگیری سوپاپ های دود و هوا ، تنظیم valve bridge متصل به سوپاپ ها که وظیفه حرکت همزمان سوپاپ ها را به عهده دارد و همچنین در اختیار گذاشتن اطلاعاتی از موتور که شامل وضعیت کلی موتور در حالت کنونی و آنالیز پارامترهایی که از موتور بدست می آید ، میباشد .