سیستم جرقه زنی ژنراتور
به منطور درک بهتر نسبت به سیستم جرقه زنی ژنراتور با نحوه کارکرد موتور چهار زمانه که اصول موتور ژنراتورهای گازسوز میباشد آشنا میشویم :
سیکل کار در موتور چهارزمانه به چهار مرحله تقسیم میشود یعنی برای انجام کار مکانیکی در هر مرحله هر پیستون یکبار طول سیلندر را می پیماید ؛ از طرفی فقط در یک مرحله از هر چرخه موتور به میل لنگ شتاب داده میشود که در هر سیکل کامل در موتور چهارزمانه به دوبار چرخش میل لنگ منجر میشود .
فرایند یک موتور چهار زمانه ای
مرحله چهارم (خروج دود)
در این مرحله سوپاپ دود باز می شود و پیستون در اثر گردش میل لنگ به سمت بالا حرکت میکند تا دود های ناشی از احتراق از طریق اگزوز به سمت بیرون رانده شود.
مرحله سوم (انفجار)
دراین مرحله پیستون در بالای سیلندر قرار دارد و مخلوط هوا و سوخت متراکم شده، توسط شمع در ژنراتورهای گازسوز منفجر میشود. فشار ایجاد شده دراثر انفجار، پیستون را به سرعت به پایین سیلندر برمیگرداند.
مرحله دوم (کمپرس)
در این مرحله سوپاپ های هوا و دود بسته میشوند و پیستون از پایین ترین نقطه سیلندر به بالای سیلندر برمیگردد که باعث تراکم مخلوط هوا و سوخت میشود.
مرحله اول (مکش)
در این مرحله با حرکت رو به پایین پیستون درون سیلندر، سوپاپ ورودی هوا باز میشود که باعث بالا رفتن حجم سیلندر میشود و مخلوطی از هوا و سوخت وارد سیلندر می شود .
سیستم جرقه زنی ژنراتور شامل :
-
شمع
-
ترانس جرقه یا ignation transformer
-
پورت ولتاژ اولیه یا primary connection
-
رابط بین ترانس جرقه با شمع یا extension
پورت ولتاژ اولیه معمولا پالس ولتاژی در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ ولت را به ترانس جرقه ارسال میکند .
این ولتاژ در خروجی ترانسفورمر به میزان ۳۲۰۰۰ تبدیل میشود و این ولتاژ بالا از طریق رابط یا extansion به سر شمع می رسد.
در هر سر سیلندر از موتور ژنراتور گازسوز یک شمع قرار میگرد که این شمع بنا به توصیه سازنده یا از نوع دارای الکترود میباشد و یا از نوع prechamber میباشد .